Khamis, 21 Mei 2009

Muhasabah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

Setiap insan sentiasa ingin menjadikan dirinya sempurna dan melakukan yang terbaik. Namun pernah kah atau sering kah kita menyorot kembali apa-apa yang telah kita lakukan samada menilai sesuatu projek yang kita rancang atau apa yang kita telah lakukan seawal celik mata disubuh hari hinggalah sebelum kita memejamkan mata di penghujung malam. Pernah kah kita meminta sesiapa yang hampir dengan kita memberikan sebarang komen atau penilaian tentang tindakan atau perlakuan atau percakapan kita. Terfikirkah kita untuk apa itu semua atau merasakan langsung tidak perlu. Kalau begitu untuk apa kita merancang, untuk apa kita rasa perlu melakukan yang terbaik.
Hari ini banyak sangat perkara yang dipelajari bilamana semua kerja-kerja yang telah dibuat akan dipantau, diselia dan dinilai. Sebelum ini memang dirasakan semuanya telah disediakan sebaik mungkin tapi di saat-saat akhir bila disemak rupanya banyak lagi perkara yang belum beres. Begitulah keadaannya bila kita rasa kita dah banyak buat dan jauh sekali untuk meminta orang lain menilai ... masya Allah ada lagi yang tak beres.
Senario ini membuatku berfikir bagaimana keadaannya ketika saat bertemu dengan Allah. Saat akhir yang tidak ada lagi peluang untuk membetulkan apatah lagi untuk melengkapkan mana-mana yang kurang. Konon rasanya dah buat yang terbaik, tapi rupa-rupanya banyak lagi yang kurang yang selama ini barang kali tak pernah dimuhasabah. Minta dimuhasabah jauh sekali, ego barangkali menguasai diri. Namun tidak dapat dinafikan bahawa kerisauan, kebimbangan, ketakutan bahkan macam-macam rasa yang tidak selesa menghantui diri. Itu baru penilaian dunia atas kerja-kerja dunia ...... bagaimana pula urusan akhirat yang mengaitkan segala ibadat dan hubungan kita dengan Allah.
Duhai diri, ingatlah kepanjangan usia itu suatu yang belum pasti tidak seperti kematian yang kehadiran pasti dan menepati. "setiap jiwa akan menemui mati" . Bersedia lah . Muhasabah lah diri kita, muhasabah lah kerja-kerja dunia kita mudah-mudahan kita dapat buat yang terbaik untuk dunia dan akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan