Rabu, 27 Mei 2009

Masa Berkualiti

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


Hari ini memulakan perjalanan dari JB ke Negeri Hang Tuah bagi memenuhi tuntutan kerja. Moga banyak manfaatnya dan bertambah pula ilmu dan pengalaman. Mungkin lebih menyeronokkan kerana dapat cuti awal 3 hari sebelum cuti sekolah. Sebenarnya bukan cuti cuma tak pergi sekolah je. Kerja tetap kerja.


Bercakap tentang kerja ni kalau nak fikir penat memang lah penat. Tapi kalau fikir penat memanjang memang lah akan membosankan. Jadi macamana nak bagi seronok dan enjoy dengan kerja? ha kenalah fikirkan yang seronok. Macam hari ni aku rasa seronok sebab boleh jalan-jalan makan angin kat Melaka ni, walau pun dah tahu gerenti tak sempat nak jalan-jalan.


Dalam perjalanan aku tak keseorangan, berdua dengan rakan, apa lagi tak berhenti bersembang dan bercerita hingga tak perasan dah sampai exit Ayer Keroh. Panjangnya jarak perjalanan itu merupakan peluang dan kesempatan yang boleh dimanfaatkan untuk mengeratkan hubungan antara sahabat, suami isteri, anak beranak dan sebagainya.
Sebenarnya kita perlu bijak untuk menjadikan masa kita itu benar-benar berkualiti jadi tak timbul lah soal tak cukup masa, tak berkesempatan dan seumpamanya. Percaya atau tidak bahawa orang yang paling sibuk itulah merupakan orang yang punya banyak masa. apa ? banyak masa ? bukankah masa yang Allah beri untuk semua orang itu sama 24 jam sehari semalam tidak kiralah di mana berada. Namun dengan kebijaksanaan yang ada seseorang boleh menjadikan masa 1 jam itu menjadi 24 jam atau lebih.. maksud nya 1 jam jangka masa boleh dijadikan seumpama 24 jam dari segi nilai dan kualiti. Masya Allah Dia Maha Adil lagi Sempurna.
Hargailah masa kita, yang datang tak dapat di elak yang pergi tak boleh diganti. Yang pasti semakin meningkat usia bererti semakin berkuranglah modal masa dan rezeki yang Allah beri pada kita.
"Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh" (Al-Asr)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan