Isnin, 25 Mei 2009

Memberi dan Menerima

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Maksud Hadis Rasulullah s.aw, "tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah" yang bermaksud bahawa tangan yang memberi itu lebih baik dari tangan yang menerima. Sesungguhnya kebahagian dan kepuasan dalam diri itu adalah apabila kita dapat memberikan sesuatu kepada orang lain. Tidak kira lah apa jua bentuk pemberian itu, mungkin wang ringgit, harta benda, pertolongan atau memberi nasihat mahupun pandangan. Semua pemberian itu amat berharga bagi yang yang sangat memerlukan, namun berlainan pula keadaan nya bila memberi pada yang tidak memerlukan.
Sehubungan dengan soal memberi dan menerima ini, timbul pula persoalan atau sedikit keraguan bila berhadapan dengan situasi yang mengelirukan. Beberapa tahun kebelakangan ini tampat aku bekerja didatangi oleh dua lelaki cina muslim adik beradik, seorang buta dan seorang celik. Mereka datang bertujuan untuk mendapatkan bantuan wang bagi membiayai pembedahan mata salah seorang dari mereka. Jadi dengan rasa simpati dan ingin membantu sedaya yang boleh aku membenarkan mereka membuat kutipan sumbangan untuk pembiayaan pembedahan yang dimaksudkan. Pelik nya tahun berikut nya mereka datang lagi dengan alasan yang sama. Sekali lagi ku membenarkan dengan harapan dapat lah sedikit sebanyak menyumbang ke arah kebaikan. Lebih menghairankan lagi sehingga timbul berbagai persoalan apabila tahun berikut nya datang lagi dan kalau tak silap tahun ini dah tahun keempat. Keadaan mereka yang datang juga tetap sama dan tak nampak pun kesan pembedahan. Timbul berbagai persoalan yang bermain-main di kotak fikiran, betul kah masalah yang dihadapi oleh mereka atau sengaja mengambil kesempatan atas kekurangan yang ada, barangkali dana yang diharapkan masih tidak mencukupi, pujuk hati. Serba salah dibuatnya, nak benarkan atau tidak.
Berbalik kepada persoalan memberi dan menerima tadi, teringat pula pesanan Rasulullah s.a.w supaya tidak memandang hina kepada yang meminta sebaliknya beri lah jika ada dan diam atau beredarlah jika tidak mahu memberi.
Sebenarnya bila kita memberi atau bersedekah beerti kita telah menyediakan bekalan atau harta untuk dibawa ke akhirat. Itulah antara bekalan yang perlu kita usahakan disamping ibadat khusus. Memberi tidak akan mengurangkan harta kita sebalik nya akan ditambah oleh Allah dengan nilai yang berlipat ganda. Jadi memberilah dengan keikhlasan walaupun sedikit. Allah akan gembirakan hati kita bila kita mengembirakan hati orang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan