Isnin, 18 Mei 2009

Aku Guru ... Guru ku

Mulai 15 mei HP ku dihujani dengan ucapan Selamat Hari Guru yang dilukiskan dengan berbagai susunan kata-kata nan indah. Tak lagi seperti dulu dihujani dengan kad-kad ucapan... ya zaman dah berubah.. apa pun cara, Hari Guru dan ucapannya masih berterusan, tak cukup dengan ucapan-ucapan diiringi lagi dengan majlis khas untuk guru.
Hari ini pastinya banyak sekolah mahupun institusi Perguruan mengadakan majlis sambutan Hari Guru yang diserikan dengan berbagai aktiviti formal dan tidak formal.... siapa yang menguruskannya ? pastilah pelajar dan gurunya.
Warga sekolahku juga tidak ketinggalan untuk meraikan hari tersebut. Justeru beberapa aktiviti dilaksanakan di dalam mahupun di luar dewan. Ada sedikit perbezaan tahun ni, biasanya ada acara potong kek, kali ini potong "Pulut Kuning" pula, wah ! nampak menarik dan lebih menyelerakan oulut tu... nak tengok ? teruskan membaca dulu ya.
Acara di luar dewan juga meriah. Semua permainan melibatkan guru dan murid... mesranya.... seronok bermain persis anak-anak. Hilang stress.

....haaa ni la dia pulut kuningnya dilapis dengan rendang dan di atasnya ditabur serunding dan telur dadar.. sedapnya....

Guru adalah ( mu'allim, murabbi, mu'addib dan mudarris.)

Guru sebagai mu'allim, ia mengajar dan mengembangkan ilmu serta menjayakannya dalam masyarakat ini adalah satu usaha yang suci, murni dan mulia.

Guru sebagai murabbi, adalah guru yang mendidik (menjayakan tarbiah). Mereka menjayakan peningkatan murid dari segi akal, rohani, jiwa dan fizikal. Mereka bertanggungjawab membentuk murid yang memiliki peribadi yang baik .

Guru sebagai muaddib, iaitu guru yang menjayakan adab.

Guru sebagai mudarris, iaitu mereka yang mengajar mata pelajaran kepada pelajar.
Wahai diri, jadilah mu'allim, murabbi, muaddib dan mursyid supaya nanti akan lahirnya generasi terunggul, generasi Al-Qur'an, mengembalikan sejarah silam demi kecemerlangan Islam.

Untuk menjadi guru yang memberangsangkan dari aspek :

1. Ilmu, hendaklah sentiasa meneliti dan melihat bagaimana ilmu boleh ditingkatkan dengan pembacaan dan penelitian, samada ilmu agama atau kemahiran diri. Luaskan pembacaan dan pilihlah bahan-bahan yang berguna.
Maksud firman Allah :"Allah akan mengangkat darjat orang yang berilmu pengetahuan diantara kamu dengan beberapa darjat"
Al-Mujadilah : 11

2. Rohaniah dan akhlak, perlulah bermuhasabah diri tentang keyakinan dan amalan serta hubungan dengan Allah. Begitu juga akhlak yang baik perlu sentiasa ditingkatkan, samada dengan pembacaan atau taubat dan menyesali segala kesalahan yang dilakukan dengan sengaja atau tidak.
Maksud Hadis Rasulullah s.a.w " Kebaikan itu ialah eluk budi pekerti dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam diri engkau dan engkau benci kalau ia (dosa) dilihat oleh manusia" riwayat Muslim.

3. Fizikal dan kemasyarakatan, perlu menjaga kesihatan agar sentiasa sihat dan cergas, kerana dengannya membolehkan diri melaksanakan tugas dengan cemerlang. Sifat meneliti diri demi untuk mencapai tahap yang lebih baik dalam semua kepakaran, apa lagi hubungan dengan Tuhan, adalah sifat yang amat penting. Dengan itu dia akan muncul sebagai guru yang utama. Maksud pepatah arab "Akal yang sihat bersama tubuh yang cergas"





Tiada ulasan:

Catat Ulasan