Jumaat, 15 Mei 2009

Sayangi dan hormatilah ...

Dah lama tak hubungi ayah, apa khabar agaknya dia. Pada zaman peralatan komunikasi yang serba canggih ni pun masih wujud keterbatasan hubungan kekeluargaan. Sudahlah jarak yang jauh cukup membataskan pertemuan jika tidak dirapatkan dengan saling baerhubung antara satu dengan lain bimbang nanti akan menjarakkan tautan hati antara keluarga yang nantinya akan memudarkan perasaan kasih sayang ... maka hilang dan terus hilang .......

Bagi yang masih hidup dan boleh dihubungi masih boleh diperbaiki. Bagaimana pula dengan yang telah pergi untuk selamanya ....... turut terputus kasih sayang bila kering doa dari bibir. Tiada lagi kerinduan di hati, maka jadi lah yang di sana ternanti-nanti akan siraman doa-doa dari anak yang soleh.

Duhai anak-anak, sungguh besar jasa ibubapa mu, tak terbalas dengan seluruh kekayaan dunia. Hormati dan sayangilah mereka selagi hayat ada. Maksud surah Luqman ayat 14 "Dan Kami perintahkan kepada manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada Ku dan kepada kedua ibubapamu, hanya kepada Ku kamu kembali"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan