Jumaat, 22 Mei 2009

Budaya Qur'an

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.
Alhamdulillah istimewanya Negeri Johor ni setiap pagi Jumaat ada "Budaya Al-Qur'an" iaitu majlis membaca AlQur'an dan terjemahannya. Budaya ini telah diaplikasikan bukan saja di institusi-institusi Pendidikan bahkah juga melebar hingga ke jabatan-jabatan. Masa yang diperuntukkan antara 30 hingga 40 minit mencukupi untuk mendidik dan membudayakankan diri dengan tilawatul Qur'an.
Program ini diwajibkan bertujuan untuk menjadikan bacaan al Qur'an sebagai satu budaya yang sering diamalkan oleh individu muslim. Bagi mereka yang jarang sangat baca sekurang-kurangnya setiap hari Jumaat mereka akan baca beramai-ramai. Lebih memberi faedah jika ayat-ayat yang dibaca itu diterjemahkan dan dihuraikan maksudnya supaya intipati dan pengajaran dapat dipelajari, difahami dan diteladani.
Barangkali ada di antara kita yang lupa bahawa Al-Qur'an yang merupakan Kalam Allah itu sangat besar kesannya dalam jiwa manusia. Al-Qur'an adalah Penawar, mampu melembutkan jiwa yang keras, menenangkan fikiran yang resah gelisah. Membaca Qur'an adalah Zikrullah, tidakkah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang?.
Alangkah baiknya jika program yang baik ini dicontohi dan diikuti oleh negeri-negeri lain. Moga menjadi realiti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan