Jumaat, 29 Mei 2009

Jom pakat-pakat gi kenduri sambil ziarah.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Alhamdulillah dah sampai rumah petang tadi, wah ari ni jadi "mem" kat sebelah, member yang drive, kata nya kesian kat kakak yang tak larat. Sebenarnya dah sihat dah saja nak manja-manja. Entry kali ni sembang-sembang santai je, esuk pagi nak bertolak ke KL pulak, ada kenduri kahwin di Kajang sambil ziarah anak kesayangan tu. Pastu hari ahad bergegas kejar kenduri di JB pulak. Bila dibelek-belek kad jemputan amboi menjangkau 10 keping, itu tak termasuk yang jemput melalui e-mail dan sms pun ada, dekat nak buka sekolah lak tu, boleh sampai ke? Alhamdulillah itu semua tanda ingatan mereka pada kita, terima kasih semua.
Pertengahan cuti akan pulang ke Kuantan dah lama tak ziarah ayahanda, di sana pun ada jemputan kahwin. Mana yang sempat insya Allah akan sampai walaupun jauh.
Menghadiri kenduri kahwin ni sebenar banyak faedah dan peluang yang kita dapat, (selain daripada makan nasi minyak insya Allah) sebut macam tu sebab ada juga orang yang pergi kenduri kahwin tapi balek singgah makan kat kedai).
Jika jemputan tu dari saudara mara maka masa tu lah peluang untuk kita bertemu dengan sanak saudara kita yang lain yang dah lama tidak bersua. Kalau kawan-kawan tak kiralah kawan kerja atau kawan sekolah dulu-dulu pastinya kita akan berpeluang juga bertemu dengan rakan-rakan lama. Di situ lah kesempatan yang boleh kita ambil untuk menyambung silaturrahim yang telah lama sepi, dan yang paling pasti tuan rumah tentu gembira undangannya tidak dipersia. Kehadiran kita merupakan satu penghargaan buat tuan rumah. Mungkin itu juga antara hikmah mengapa Allah mewajibkan kita menghadiri jemputan kahwin selagimana majlis itu tidak berbaur dengan maksiat. Pembinaan "Masjid" tak doleh digabungkan dengan maksiat, takut nanti jauh dari berkat dan rahmat Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan