Khamis, 28 Mei 2009

Ingat lah Lima Perkara .....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

"Ingatlah lima perkara sebelum datang lima perkara. Sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, masa lapang sebelum datang masa sempit dan hidup sebelum mati." Dah biasa sangat dengan maksud hadis ini, tapi kadang-kadang alpa ... bila sakit baru ingat masa sihat....(masih boleh ikhtiar berubat) miskin selepas kaya ( masih boleh berusaha untuk mengembalikan kekayaan), masa sempit atau kesuntukan? barangkali masih boleh diselesaikan. Bagaimana pula dengan mati? boleh kembalikan kehidupan? bagaimana dengan tua? boleh kembalikan masa muda?



Kenapa kita diingatkan tentang lima perkara ini? Sesungguhnya ia bertujuan supaya kita sentiasa dalam keadaan bersiap sedia kerana kelima-lima perkara yang disebutkan itu memang lumrah dalam kehidupan manusia. Sekurang-kurangnya dengan persiapan yang ada akan dapat meminimumkan risiko. Ia juga bermaksud supaya kita sentiasa beringat-ingat untuk menyediakan bekalan dan sebagainya. Kalau dah sakit tentu kita rasa susah dan tidak selesa, semua yang dibuat rasa tak kena, bahkan orang keliling kita juga turut merasai tempiasnya.


Ingatlah bahawa kelima-lima perkara yang disebutkan adalah diantara ni'mat-ni'mat kurniaan Allah yang dipinjamkan sementara kepada hamba-hambaNya. Apabila antara ni'mat itu ditarik semula oleh Allah barulah kita terasa betapa berharganya ni'mat itu kepada kita. Disamping itu dengan penuh kesedaran dan keinsafan buatlah refleksi diri, bersabar, redha dan beristighfarlah moga diampunkan segala dosa.


Dengan kehendak Allah juga hari ini, hari pertama berkursus dah diuji dengan kesihatan yang tak berapa baik ... sebab tu tulis tajuk ni.. sebenarnya sebelum bertolak dari rumah semalam memang dah rasakan tanda-tandanya tapi masih berharap agar tidak berpanjangan. Namun usaha mesti dilakukan bagi mengelakkan keadaan menjadi lebih serius. Alhamdulillah petang tadi rakan seperjalanan dan sebilik dah bawa ke klinik, nampaknya balik nanti terpaksalah minta rakan tu drive.. terima kasih sahabat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan