Isnin, 8 Jun 2009

Cuti Dan Ziarah

بسم الله الرحمن الرحيم

Sedar tak sedar dah lebih seminggu tak buat entry, nak kata sibuk sangat tu tak lah juga, tapi bila dah travel tu maklum je lah ade je halangan mendatang, jadi terbantut nak menulis.

Alhamdulillah, perjalanan selama seminggu dari selatan ke timur dan terus ke utara akhirnya sampai juga kepenghujungnya di selatan. Sepanjang minggu itu lah percutian kami, mengukur jarak dari JB ke Pekan, sempat bermalam 2 malam di rumah ayah dan menghadiri majlis kahwin anak saudara di Kuantan, seterusnya hantar anak ke KL kemudian meneruskan perjalanan ke Damai Laut untuk bermalam di sana.
Keesokan harinya sempat menziarahi sahabat sepengajian suami sejak sekolah rendah hingga menengah atas di Manjung. Banyak benar cerita dahulu dan terkini yang dibicarakan, di wajah masing-masing jelas kelihatan kegembiraan dan keseronokan yang sukar untuk diukir dengan kata-kata.
Seusai pertemuan kami meneruskan perjalanan ke destinasi yang masih jauh. Dalam perjalanan kami menerima sms dari adik perempuan kami "pakndak teringin nak makan kat Sri Anjung di Telok Kumbar, macamana nak pi dak" Suami terus menghubungi adik nya untuk mendapatkan kepastian. Setelah berbincang sedikit sebanyak kata putus dicapai.
Kami sampai di P.Pinang lebih awal daripada adik-adik, sementara menunggu mereka kami ke Seberang Jaya untuk ziarah bapa saudara di sana, Alhamdulillah dapat jumpa, dan memandangkan beliau ketika itu bersendirian sempat juga kami bawa beliau pergi "mengeteh" di kedai mamak.
Seterusnya kami bergerak meyeberangi Jambatan P.Pinang menuju ke Masjid Negeri sementara adik-adik dan keluarga mereka sampai.
Selepas Maghrib, kami semua bertemu di Restoran Sri Anjung milik anak kepada anak murid aruah bapa kami yang terletak di Teluk Kumbar. Apa lagi order je apa yang teringin ..... ikan siakap masak namprik, masak asam manis, kukus halia, tomyam, sotong goreng tepung dan lain-lain. Ada sorang tu teringin sangat nak makan mee udang perak, tapi tak jumpa kat perak maka orderlah mee udang Telok Kumbar ni, rasanya entah lah sama ke tak sama dengan yang kat Perak tu, apa pun rezeki mesti dihabiskan, no komen.
Lepas makan nak bayar, masya Allah cuma rm100.00 saja yang diambil. Rupanya ada cerita disebaliknya, kata tuan punya restoran tu, ayahnya pesan kalau anak-anak Pak Teh Man datang jangan ambil bayaran, tu anak-anak Tok Guru, berkat....Alhamdulillah moga murah rezeki.
Dah makan sedar tak sedar dah pukul 11 lebih, perjalan ke Alor Star perlu di teruskan? macamana ya.. badan dah terlalu letih perut dah kenyang, apa lagi mata minta dilayan. Cadangan dilontarkan kepada suami supaya menginap di Bagan je dulu esuk pagi baru ke Alor Star, suami setuju pulak tu, jadi kami pun meninjau cari penginapan. Alhamdulillah tak susah nak dapat lebih kurang aje lah yang penting rehatkan badan.
Berlalulah satu malam di P.Pinang, keesukan harinya sebelum meninggalkan bandar ini sempat juga melangkah kaki ke pasar Chowrasta beli lah jeruk-jeruk sikit untuk kawan-kawan di JB. Kemudian keluar dari pulau naik feri walaupun jambatan Pulau Pinang tak sibuk. On the way singgah pulak kat Bertam. ziarah abang sepupu yang tak berapa sihat lantaran masalah tulang belakangnya.
Dipendekkan cerita, lepas makan tengahari kami bertolak ke Alor Star, sempatlah juga satu malam di sana. Esoknya jam 10 pagi berangkat balek ke KL, jalan lengang dan lancar. Bermalam lagi satu malam kat KL bagi menghilangkan keletihan. Kesesokan harinya pula baru balek JB.
Pengajaran dan pengalaman dari perjalanan seminggu ni, membuatkan aku berfikir, alangkah bermaknanya percutian itu kalau diisi dengan ziarah dan sebagai nya antara sahabat, ahli keluarga dan adik-beradik. Melancong sambil beribadah.
Berbeza pula keadaannya kalau kita bercuti keluar negara ke atau tempat-tempat peranginan tertentu, jauh dari kenalan, sedara mara dan lain-lain, jumpa orang pun walaupun sesama melayu masing-masing buat hal sendiri je.