Isnin, 15 Jun 2009

Sayang vs Marah


بسم الله الرحمن الرحيم

senario 1

Tok tok tok, kedengaran pintu bilik pejabatku diketuk.
"Assalamualaikum" dia
"Waalaikum salam" aku
"Masuklah" aku.
"Cikgu boleh saya jumpa?" dia.
"Boleh apa salahnya, jemputlah masuk" aku.
"Selamat hari guru cikgu, tapi saya minta maaf, saya tak
beli hadiah" dia
"Terima kasih, takpe, yang penting kamu ingat saya, itu sudah
cukup mengembirakan saya" aku.
"Cikgu, boleh saya peluk cikgu" lantas pelajar tadi memeluk
erat diriku
"cikgu, saya saayaang cikgu" dia
"Saya pun saayaang kamu" aku


senario 2

Suatu hari rumahku dikunjungi oleh dua lelaki yang berusia sekitar 50an. Salah seorangnya adalah bapa kepada seorang pelajar. Diantara dialog yang paling diingati.....

"Cikgu, kat belakang saya ni ramai makhlok yang cikgu tak nampak bila-bila masa je saya boleh arahkan mereka untuk buat apa saja pada cikgu" katanya.

Wow! berdiri bulu tengkuk, namun dalam masa yang sama keyakinan ku terhadap kuasa Allah tidak melemahkan semangatku.

Sepanjang perbualan yang dipenuhi dengan rasa marah dan tidak puas hati ku ladeni dengan berdiam diri dan senyuman dibibir., banyak membiarkan dia meluahkan perasaannya. Aku hanya lebih banyak mendengar. Nak jadi pendengar yang baik la katakan.

Diringkaskan cerita; di akhir pertemuan setelah beberapa tindakan diambil bersama, bapa tadi berkata padaku;

"Cikgu ada masa tak? jom kita pergi makan dan minum-minum sikit"
"Tak apa la encik, saya ada kerja yang perlu dibuat". aku
"Sekejap je cikgu, kalau tak sempat makan, minum pun tak apa" dia.
"Baiklah" aku
Kami pun terus menuju ke restoran berhampiran.
Sambil minum, bapa tadi berkata;
"Cikgu, saya minta maaf banyak-banyak atas perlakuan dan percakapan saya tadi" dia.
"Tak pe encik, saya tak berkecil hati, itu perkara biasa bagi saya, yang penting, masalah tadi dapat diselesaikan dengan baik, saya juga mohon maaf jika ada kesilapan dari pihak saya."

Akhirnya pertemuan hari itu berakhir dengan kelapangan dan ketenangan hati kedua-dua pihak tanpa ada rasa dendam dan terkilan.


Moral of the storey:

senario 1 :

Kasehilah anak-anak didik kita, sebenarnya mereka juga amat menyayangi kita. Untuk anak-anak, ucapkan kata-kata sayang kepada ibu ayah dan peluklah mereka. Janganlah lafaz itu hanya disimpan didalam hati. Kata-kata itu akan menjadi pengerat hubungan antara mereka, tak rugi kita menzahirkannya melalui kata-kata.

Teringat diantara ungkapan sebuah lagu nasyid yang berbunyi:
" Apakah yang hilang hilang andai dilisankan,
bait penghargaan penuh kejujuran tak mungkin terlihat cinta yang merona jika hanya renungan mata yang berbicara bukan atur kata."

Senario 2.
Sebenarnya tak rugi kalau kita mengalah dan berdiam diri dalam keadaan tertentu, di sebalik kesabaran dan ketenangan ada imbal balas dan hikmahnya. Syukur pada Mu ya Allah semuanya dengan pertolongan Mu. Engkau lah Yang melembutkan hati-hati hambaMu.

"Wahai Tuhan Yang membolak balikkan hati, tetapkanlah hatiku dalam agamamu dan dalam ketaatan kepadaMu"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan