Rabu, 24 Jun 2009

Adab Bergurau

بسم الله الرحمن الرحيم
Gurauan adalah suatu yang diperlukan dalam hidup kita sebagai rencah dan penyeri kehidupan, namun bagi memelihara keharmonian hubungan sesama manusia perlulah memelihara batas-batas gurauan.
Sekiranya berlaku perkara atau gurau senda yang melucukan maka hendaklah ketawa sekadar tersenyum tanpa suara. Ketawa yang berdekah-dekah itu adalah daripada syaitan, dan boleh mematikan hati.
Bergurau lah dengan cara ringan tidak melampaui batas syarak, seperti pembohongan, penghinaan kepada golongan tertentu dan sebagainya.
Jauhilah daripada mereka-reka cerita atau mengada-adakan peristiwa supaya orang lain ketawa. Sabda Rasulullah s.a.w "
"ويل للذين يحدث بالحديث ليضحك به القوم فيكذب ويل له ويل له"
Maksudnya, "Binasalah mereka yang menceritakan cerita, supaya menusia ketawa dia pun berdusta. Neraka Wail lah untuknya, Neraka Wail lah untuknya" Riwayat Abu Daud, At-Tarmizi, An-Nasaie dan Al-Baihaqi
Hendaklah berkata benar dan betul dalam bergurau. Elakkan dari berlebihan dan berterusan kerana ia akan menyebabkan hati menjadi keras dan menghilangkan rasa takut dan gerun kepada Allah.
Berhati-hatilah dalam bergurau kerana kalau tidak dikawal boleh menyakitkan hati rakan dan seterusnya membawa kepada permusuhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan