Rabu, 2 September 2009

Maghfirah Allah

بسم الله الرحمن الرحيم
Hari ini masuk hari ketiga daripada 10 hari dalam pertengahan Ramadhan. 10 hari untuk memohon keampunan Allah s.w.t. Mohon lah keampunan Allah tanpa rasa malu, tanpa rasa jemu, Allah sentiasa mendengar nya. Rebutlah peluang untuk membersihkan diri kita dari segala dosa, besar atau kecil, nyata atau rahsia.
Janganlah berputus asa dari rahmat Allah, rebutlah peluang selagi masih ada, selagi nafas terhela, selagi nadi berdenyut selagi ada keinsafan di hati.
"Katakanlah (wahai Muhammad) "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa daripada mendapat rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa (kecuali dosa syirik seperti yang dinyatakan dalam surah an-Nisa ayat 4). Sesungguhnya Dia lah jua yang amat mengampun lagi amat mengasehi.
(Az-Zumar:53)
"Takutlah kamu akan apa-apa yang di hadapan kamu dan apa-apa yang di belakang kamu, supaya kamu mendapat rahmat"
(Yaasin:45)
"Dan balik kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah diri kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab, kerana sesudah itu kamu tidak akan diberi pertolongan"
"Dan ikutlah al-qur'an (sebaik-baik panduan hidup) yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu, sebelum kamu didatangi azab secara mengejut sedang kamu tidak menyadari"
(Az-Zumar:54-55)
Bertaubatlah sebelum kebinasaan menjengah, sebelum segala nikmat ditarik kembali hingga kita menjadi fakir di dunia dan di akhirat.
"Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, akan Kami tarik mereka secara beransur-ansur kepada kebinasaan dan kehancuran dengan cara yang tidak mereka ketahui. Dan Aku berikan penguluran waktu bagi mereka. Sesungguhnya rencanaKu amat teguh"
(Al-A'raf:182-183)
"Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun buka semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka, sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka. Kami siksa mereka dengan sekoyong-koyong , maka ketika itu mereka terdiam berputus asa"
(Al-An'am:44)
"Jika Allah menimpakan suatu kemudharatan kepada kamu, maka tidak ada yang menghilangkkanya melainkan Dia sendiri. Dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepada kamu, maka Dia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu"
"Dan Dialah yang Berkuasa atas sekelian hamba-hambaNya. Dan Dialah yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui"
(Al-An'am:17-18)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan