Selasa, 8 September 2009

Dijauhkan Dari Neraka

بسم الله اللرحمن الرحيم
Alhamdulillah, masa tetap berlalu tanpa curiga, mulai esuk masuklah ke lingkungan 10 hari terakhir Ramadhan. "I'tqu min an-naar" yang bermaksud dijauhkan dari neraka.
Bagaimana untuk menjauhkan diri dari neraka jika tidak beramal dengan amalan ahli syurga, bagaimana mungkin diri terhindar dari neraka jika tidak bertaubat, bagaimana mungkin tidak dicampak ke dalam neraka jika diri bergelumang dengan amalan ahli neraka.
أشهد أن لا اله الا الله أستغفر الله أسألك الجنه وأعوذ بك من النار
Aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, ku mohon keampunanMu ya Allah, kumohon dariMu syurga dan aku berlindung dari neraka.
Selagi kesempatan masih ada, seringlah mengingati peringatan-peringatan yang Allah sangat menyayangi hamba-hambaNya.
Firmah Allah; Al-Haj : 49
"Katakanlah hai sekalian manusia, sesungguhnya Aku adalah Pemberi Peringatan yang terang bagi kamu"
Namun peringatan itu tidak akan berarti jika terus mengulangi kesalahan, hingga akhirnya dibiarkan oleh Allah dalam kesesatan, dan dibinasakan secara perlahan-lahan tanpa disedari.
Firman Allah; Al-Kahfi : 57-58.
"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat Tuhannya lalu dia berpaling daripadanya dan melupakan apa yang telah dikerjakan oleh kedua tangannya (yang berakibat buruk bagi mereka). Sesungguhnya Kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka (sehingga mereka tidak) memahaminya, dan (Kami letakkan pula) sumbatan di telinga mereka, dan walaupun kamu menyeru mereka kepada petunjuk, nescaya mereka tidak akan mendapat petunjuk selama-lamanya"
"Dan Tuhanmu lah Yang Maha Pengampun lagi mempunyai rahmat. Jika Dia mengazab mereka kerana perbuatan mereka, tentu Dia akan menyegerakan azab bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada waktu tertentu (untuk mendapat azab) yang mereka sekali-kali tidak akan menemukan tempat berlindung daripadanya".
Jangan ditunggu hingga kemungkinan matahati dan fikiran tertutup.
Firman Allah; Al-Hajj : 46
"Maka apakah mereka tidak berjalan di bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dapat mengerti atau telinga yang dapat mendengar? Maka sesungguhnya bukan pandangan mata yang buta, yang buta adalah hati yang di dalam dada".
أللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عني

Tiada ulasan:

Catat Ulasan